© ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή οποιωνδήποτε στοιχείων ή σημείων του e-περιοδικού μας, χωρίς γραπτή άδεια του υπεύθυνου π. Παναγιώτη Καποδίστρια (pakapodistrias@gmail.com), καθώς αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία, προστατευόμενη από τον νόμο 2121/1993 και την Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης, κυρωμένη από τον νόμο 100/1975.

ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΕΝΘΕΤΑ. Ό,τι νεότερο εδώ!

Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2009

Η Ουκρανέζα, η Άμμος και η συλλογική Μνήμη



Από αρκετούς διαδικτυακούς φίλους λαβαίνουμε αυτές τις μέρες στο e-mail του "Ίσκιου" μας την επισήμανση να δούμε ένα βίντεο στο YouTube, άκρως αξιοπρόσεκτο, όπως αποδεικνύεται. Πρόκειται για απόσπασμα από μιαν εκπομπή της ουκρανικής τηλεόρασης του σόου "Ουκρανία έχεις ταλέντο".

Όλη η Ουκρανία, αλλά και μέσω του βίντεο εκατομμύρια θεατές σε όλον τον κόσμο, είδαν την 24χρονη Kseniya Simonova να πραγματοποιεί ζωγραφική πάνω στην άμμο. Όλοι είδαν (κι εμείς τώρα) τη νεαρή κοπέλα να δημιουργεί, με διαδοχικές αμμένιες εικόνες, τις τρομακτικές απώλειες της χώρας της (20% του πληθυσμού!!!) κατά τη Γερμανική Επέλαση του 1941.

Όπως διαπιστώνετε κι εσείς στο παραπάνω βίντεο της εκπομπής, οι πρώτες εικόνες της Kseniya Simonova (που, εννοείται, επαξίως αρίστευσαν στο σόου, εισπράττοντας μάλιστα 80.000 λίρες) παρουσιάζουν δύο ανέμελους ανθρώπους σ' ένα παγκάκι. Στη συνέχεια εμφανίζονται τ' αεροπλάνα του Πολέμου και τα πρόσωπα σκοτεινιάζουν. Ακολουθεί μια σκηνή χαράς μόλις μια γυναίκα φέρνει στη ζωή το μωρό της. Όμως η χαρά ξαναθλίβεται, όταν ο Πόλεμος σκοτώνει τον άντρα της, ώσπου η εικόνα τελικά παρουσιάζει τον Άγνωστο Ουκρανό Στρατιώτη.

Μετά την επιτυχία της, η Kseniya Simonova επέστρεψε στην κανονική της ζωή, ενώ τα 13.000.000 των Ουκρανών τηλεθεατών συγκλονίστηκαν και δάκρυσαν, όταν την άκουσαν να δηλώνει, ότι έλαβε μέρος στο σόου, για να μπορέσει να βοηθήσει ένα πολύ άρρωστο παιδί, που είχε ανάγκη εγχείρησης!!!

Όλο αυτό, αγαπητοί φίλοι, δεν θα μπορούσαμε να το αφήσουμε να προσπεράσει στα ψιλά. Η νεαρή Ουκρανέζα, μέσω της ροής και των σχημάτων της Άμμου, ευαισθητοποίησε, όχι μονάχα τη συλλογική Μνήμη της Χώρας της, αλλά έκρουσε και τις δικές μας σφαλισμένες πόρτες της Ψυχής!!! Την ευχαριστούμε που υπάρχει στο αχανές του Κόσμου!!!

π. Π.Κ.

Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου 2009

Για τους Στροφαδίτες Πατέρες, τους σφαγιασθέντες το 1537

Η τοπική της Ζακύνθου Εκκλησία, εξαιρέτως μάλιστα η περιώνυμη Μονή Στροφάδων και Αγίου Διονυσίου με Ιερά Αγρυπνία, τίμησε λειτουργικά-ευχαριστιακά σήμερα τους Πατέρες των Στροφάδων, οι οποίοι σφαγιάστηκαν ανελέητα στα νησάκια της άσκησής τους, το 1537.

Από το Συναξάρι της Ακολουθίας προς τιμήν των σεπτών αυτών Θυμάτων, την οποία εποίησε ο Ζακύνθιος Δάσκαλος του Γένους Παχώμιος Ρουσάνος, πληροφορούμαστε, ότι οι Αγαρηνοί, από τους Μοναχούς "τους μεν εξ ελευθέρων δούλους, φευ, πεποιήκεισαν, τους δε και ανηλεώς κατέσφαξαν είτα και άπασαν την μονήν ακριβώς ληϊσάμενοι και ίνα μη τι της πονηρίας αυτών κεύθοιτο μετά ταύτα εμπρήσαντες εκείθεν ανήχθησαν τα φίλα δρώντες οι αλάστορες πάσας τας παραλίους κατατρέχοντες".

Επίσημη αναγνώριση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν υπήρξε, αλλά η μνήμη τους έχει ήδη ενταχθεί στο εορτολόγιο και στα Συναξάρια, ενώ τιμώνται κάθε χρόνο την 29η Σεπτεμβρίου. Πάνω σ' αυτό αξίζει να σημειωθεί, ότι, σύμφωνα με την εκκλησιαστική τακτική των τετρακοσίων χρόνων οθωμανικής τακτικής, οι μάρτυρες της Πίστης τιμώνται αμέσως μετά τη θυσία τους ως άγιοι πλέον, συντάσσεται σχετική Ακολουθία και προσκυνούνται τα λείψανά τους, στις πλείστες των περιπτώσεων δίχως προηγούμενη αγιοκατάταξη από τη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία.

Τιμώντας κι εμείς τους Στροφαδινούς Μάρτυρες, όχι μόνον τους συγκεκριμένους του 1537, αλλά και όλων των αλλεπάλληλων επιδρομών στο διάβα της Ιστορίας, δημοσιεύουμε μια φωτογραφία ενός αναθηματικού μνημείου γι' Αυτούς μπροστά στο Καστρομονάστηρο των Στροφάδων και μια πολύ ρεαλιστική φωτό από το Οστεοφυλάκιο των Νησιών, όπου φαίνεται το θανατηφόρο τραύμα που προκλήθηκε στο κρανίο Ανωνύμου Μοναχού σε κάποιαν από τις πάμπολλες επιδρομές, άγνωστης χρονολογίας.

Για όσους αναζητήσουν περισσότερα στοιχεία, μπορούν να κάμουν κλικ σε σχετική ανάρτησή μας στο ΝΥΧΘΗΜΕΡΟΝ, εδώ. Τις φωτογραφίες μάς χορήγησε ο Διάκονος της Μονής π. Σεραφείμ Κονίδης.

Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2009

"Ιόνιες Διαδρομές" στον Δήμο Αρκαδίων Ζακύνθου

Μια εξαίσια εκδήλωση είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω απόψε στο κατάμεστο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αρκαδίων, του Δήμου μας, στο Σαρακηνάδο. Είχε τον γενικό τίτλο "Ιόνιες Διαδρομές" και άφησε τις καλύτερες των εντυπώσεων!

Το πρώτο μέρος του προγράμματος άνοιξε η "Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Ζακύνθου", που τελούσε υπό την διεύθυνση του Ζακυνθινού μουσικοσυνθέτη Τιμόθεου Αρβανιτάκη. Ερμήνευσε έργα Δημήτρη Λάγιου, Μάνου Χατζηδάκι, Τιμόθεου Αρβανιτάκη και Μίκη Θεοδωράκη. Ο ίδιος ο Αρβανιτάκης έκαμε την διασκευή και την Ενορχήστρωση.

Στο δεύτερο μέρος η φιλοξενούμενη "Χορωδία Επτανησίων Πάτρας", υπό την διεύθυνση της Μουσικού Λένας Σουρμελή, ερμήνευσαν έργα Μάνου Χατζηδάκι, Τιμόθεου Αρβανιτάκη, Σταύρου Κουγιουμτζή, Σταύρου Ξαρχάκου, Γιώργου Ανδρέου, Διονύση Σαββόπουλου, Μίκη Θεοδωράκη, Μάνου Λοΐζου, Δημήτρη Λάγιου, Παναγιώτη Μαρίνου κι ένα ελληνόφωνο της Κάτω Ιταλίας. Στο πιάνο ήταν ο Γιώργος Ζιάβρας.

Ακολουθούν ορισμένα μαγνητοσκοπημένα στιγμιότυπα, με τον ερασιτεχνικό φακό του "Ίσκιου" μας:

Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2009

"Εγενόμην εν Πάτμω" [11. Στο Κάστρο - Μοναστήρι του Θεολόγου]


Κάθε χρόνο, στις 26 Σεπτεμβρίου, η Εκκλησία γιορτάζει τη Μετάσταση Ιωάννου του Θεολόγου. Σήμερα λοιπόν κι εμείς λέμε να ταξιδέψουμε νοερά στην Πάτμο ξανά, όπου ο "ηγαπημένος μαθητής", ο Ιωάννης, το 95 μ.Χ., απόχτησε θέα του Αθέατου και στις μέρες μας υφίσταται εκεί το περιώνυμο Κάστρο και Μοναστήρι, που φέρει τ' όνομά του.


Ως γνωστόν, βρεθήκαμε στην Πάτμο πριν κάμποσες μέρες (από 1 μέχρι 3 Σεπτεμβρίου 2009) και θαυμάσαμε από κοντά και ιδίοις όμμασι τα κορυφαία πράγματι έργα της Τέχνης και της Πίστης των προπατόρων μας σ' εκείνον τον ιερό τόπο.


Μόλις διαβείς την Πύλη του Κάστρου, παντού τριγύρω σου αισθάνεσαι το Ιερό (με κάθε έννοια) να έχει μόλις διαβεί ευεργετικό από τον τόπο ετούτον! Η απόλυτη λευκότης των τοίχων συναρμόζεται άριστα με τις γλυκόηχες καμπάνες, αλλά και τις πνοές των παντοειδών Αέρηδων!


Τα κτίσματα, στο εσωτερικό του Κάστρου, είναι από δαιδαλώδη έως λαβυρινθώδη. Οι αψίδες αποτελούν ανοίγματα προς την άκρα εσωτερικότητα, οδηγώντας μάλιστα τους υποψιασμένους προς την παραμέσα Ψυχή των Πραγμάτων.


Το Καθολικό της Μονής του Θεολόγου δεσπόζει και καθυποβάλλει τον επισκέπτη, τόσο με τις αξιοθαύμαστες τοιχογραφίες του, όσο και με την αίσθηση του θείου που διασώζει εντός. Η συγκίνηση στη θέα τέτοιων αριστουργημάτων μάς είναι έκδηλη από τον εξωνάρθηκα ήδη!


Κατάφορτος ο εξωνάρθηκας από τις πινελιές των αιώνων και ζωγράφων αφοσιωμένων του 17ου αιώνα, οι οποίοι ιστόρησαν παραστάσεις χρωματικά φιλικές και μορφές που μάς καλοδέχονται. Οι μαρμάρινοι κίονες είναι του 7ου αιώνα, από παλαιότερη βασιλική.


Ο κοσμοχαλαστής Χρόνος δεν έχει -ευτυχώς- νικήσει τις Μορφές, δεν έχει καταλύσει τα χνάρια, παρά τις όσες πληγές έχει διαιώνια επιφέρει στο σώμα και στα ενδύματά τους. Ανθίστανται κι επιμένουν, επιδεκτές στους καλούς επιστήμονες - συντηρητές της Μονής!


Η κεντρική Πύλη του Καθολικού, λιθόγλυπτη εξαιρετικά με σχέδια λεπτεπίλεπτα, διασώζει ακοές μυριάδων Εισερχομένων κι Εξερχομένων διαιώνια, οι οποίοι έχουν κατατεθεί στ΄ Αρχεία είτε της Μνημοσύνης, είτε της Λησμοσύνης. Καταγράφει κι εμάς ολοένα..., σε ποιο Αρχείο άραγε;;; Σίγουρα στο δεύτερο...


Μπροστά στην Τοιχογραφία των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων, αναθυμάμαι το λαϊκό δίστιχο, το οποίο έχω παλαιόθεν ταμιεύσει από κάποιον Ζακύνθιο γέροντα: "Σαράντ' Αγίοι βοηθάτε μου κι ένα θεριό με πνίγει / να το σκοτώσω δεν μπορώ, να φύγω δε μ' αφήνει".


Εκεί δίπλα, σε μικρό παρεκκλήσιο, θησαυρίζεται το Λείψανο του Οσίου Χριστοδούλου του Κτήτορος της Μονής. Ο Χριστόδουλος ο Λατρηνός άρχισε το 1088 να χτίζει τον Μοναστήρι, έχοντας λάβει από τον αυτοκράτορα Αλέξιο Α΄ τον Κομνηνό την Πάτμο ως καταφύγιο από τον διωγμό που υφίστατο από τους Τούρκους.


Το πολυξυλόγλυπτο Τέμπλο, έργο πολύτιμο του 15ου αιώνα, και οι πολυπρισματικές ΜεταΜορφώσεις του Ιερού επιτείνουν τα ήδη αναπεπταμένα μας συναισθήματα! Κι εμείς και όσοι βρίσκονται δίπλα μας από τις διάφορες φυλές της γης, παραμένουν θαυμάζοντας "με ανοιχτό το στόμα"!!!


Κάτω από τον τρούλο του Παντοκράτορα αισθανόμαστε απαξάπαντες δέος το ανεπανάληπτο!... Είναι πράγματι αλήθεια εκείνο που πρεσβεύει η ορθόδοξη ναοδομία: Ο τρούλος όντως γειώνει τον Ουρανό και ουρανίζει τα χαμερπή της καθημερινότητάς μας!


Στη νότιο θύρα του ναού, δεξιά μας, ξανοίγεται ένα μικρό παρεκκλήσιο, το επονομαζόμενο "της Κυρίας των Αγγέλων", δημιούργημα του 12ου αιώνα, εξίσου όμορφο και κατανυκτικό.


Η υπεύθυνα διαρρυθμισμένη και επιστημονικά συντηρημένη Βιβλιοθήκη της Μονής, κρυμμένη στα σπλάχνα του Κάστρου, αποτελεί κυριολεκτικά θησαυρό! Το περιεχόμενό της μπορούμε να το κατατάξουμε σε τρεις μεγάλες ενότητες: Α) τους Κώδικες (χειρόγραφα, με κυριότερο τον "Πορφυρού Κώδικα"), Β) τα Έγγραφα και Γ) τα Παλαίτυπα.


Το Μέγα Σκευοφυλάκιο εκτείνεται σε δύο ορόφους κι εδώ φυλάσσονται όλα τα τιμαλφή και αξιομνημόνευτα κειμήλια της Μονής του Θεολόγου.


Μεταξύ αυτών η ψηφιδωτή εικόνα του Αγίου Νικολάου του 11ου αιώνα, υφαντά και άμφια χρυσοκέντητα, ασημένια και χρυσά σκεύη, π.χ. η μίτρα του Πατριάρχη Νεόφυτου Στ΄, με πολύτιμα πετράδια και χρυσό.


Εδώ φυλάσσεται και η εικόνα του Νυμφίου, έργο Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, όπως και κάποια σημαντικά έργα λιθογλυπτικής και μαρμαρογλυπτικής, ούτως ή άλλως κομψοτεχνήματα.


Και η περιδιάβασή μας συνεχίζεται, έχοντας εισπράξει τόσες και τέτοιες πληροφορίες, τις οποίες μάς φαίνεται αδύνατον ότι μπορούμε ν' αφομοιώσουμε, τόσο τουλάχιστον γόνιμα, όσο αρμόζει σε τέτοιες επισκέψεις.


Όλα καλοσυντηρημένα και απαστράπτοντα! Όλα συμμετρικά και διαυγέστατα: Από τους θωπευτικούς ίσκιους έως τις φωτοσκιάσεις, από το υπέρλευκο των κτιρίων έως το απόλυτο γαλάζιο τ' Ουρανού!


Πώς μπορεί κανείς να ξεφύγει από τον Ήσκιο του Θεολόγου; Μα και ο ίδιος δεν ξέφυγε από την Αποκάλυψη του Παμμέγιστου Αγαπώντος! Όλοι όσοι βρεθήκαμε στον τόπο εκείνον της αποκεκαλυμμένης Θεολογίας, παραμένουμε αιχμάλωτοι του Λόγου και των Χρωμάτων, του Λευκού Φωτός και της πνευματικής Καθαρότητας, της σιωπής του Ιωάννη και του δέους των εκ περάτων Επισκεπτών του εξακουστού ετούτου Καστρομονάστηρου!

Παρασκευή, 25 Σεπτεμβρίου 2009

Η θεμελίωση των κτιρίων του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων στη Ζάκυνθο

Φωτορεπορτάζ: Σπύρος Νέγκας

Με κάθε δυνατή επισημότητα, πραγματοποιήθηκε σήμερα το μεσημέρι στην όμορφη και γραφική περιοχή της Παναγούλας Ζακύνθου (πίσω από το Μετόχι του Καλλιτέρου) η θεμελίωση των κτιρίων του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων, δηλαδή των Τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ζακύνθου.

Παρέστη ο Πρόεδρος του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων Καθηγητής Δρ Γεώργιος Καλκάνης και άλλοι παράγοντες της Παιδείας, ο Νομάρχης Ζακύνθου, οι Δήμαρχοι Ζακυνθίων, Αλυκών και Ελατίων, οι υποψήφιοι βουλευτές των δύο μεγάλων κομμάτων, ενώ δεν κατάφερε να έλθει ο Υπουργός Παιδείας κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος, για τον οποίον είχε προαναγγελθεί, ότι θα είναι παρών.



Τον Αγιασμό τέλεσε ο Μητροπολίτης Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος Β΄, πλαισιωμένος από τον Καθηγούμενο της Μονής Στροφάδων και Αγίου Διονυσίου Αρχιμανδρίτη Διονύσιο Λιβέρη (σημειωτέον, ότι η Μονή παρεχώρησε το οικόπεδο για τα εκπαιδευτήρια), τον Πρωτοπρεσβύτερο Παναγιώτη Καποδίστρια, Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο της Μητρόπολης και Διδάσκοντα στο Τ.Ε.Ι.

Όλοι όσοι μίλησαν θυμήθηκαν την καθοριστική συμβολή του Μητροπολίτη Ζακύνθου στην ίδρυση κι εδραίωση του ΤΕΙ, την εντελώς δωρεάν παραχώρηση του Νεανικού Κέντρου της Μητρόπολης για να γίνονται απαρχής τα μαθήματα του πρώτου τμήματος (Οικολογίας και Περιβάλλοντος), την τωρινή παραχώρηση του οικοπέδου από την Μονή Στροφάδων και Αγίου Διονυσίου, την αδιάπτωτη υποστήριξη για το δεύτερο Τμήμα, το οποίο μόλις ιδρύθηκε.

Φανερά συκινημένος ο ίδιος ο Μητροπολίτης, στην δική του ομιλία, αναφέρθηκε στον εντελώς μοναχικό δρόμο, που διέτρεξε καθ' όλο το διάστημα από το 2003 μέχρι τις μέρες μας, όταν άπαντες τον είχαν εγκαταλείψει στην προσπάθειά του για τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Ζάκυνθο.
Όπως μάλιστα ανακοινώθηκε, ήδη πια υπάρχει η προοπτική ίδρυσης ανεξάρτητης Σχολής, εφόσον το ΤΕΙ στη Ζάκυνθο διαθέτει δύο δυναμικά Τμήματα, αυτό της
Τεχνολογίας Περιβάλλοντος και Οικολογίας (μετεξέλιξη του παλαιού) και αυτό της Προστασίας και Συντήρησης Πολιτισμικής Κληρονομιάς, στο οποίο εσχάτως πέτυχαν 180 φοιτητές.

Τετάρτη, 23 Σεπτεμβρίου 2009

"Εγενόμην εν Πάτμω" [10. Στο Κάθισμα της Παναγίας του Γραβά]

"Κάθισμα" στην Πάτμο ονομάζεται ένα πολύ μικρό μοναστήρι, όχι αυτόνομο, αλλά εξαρτώμενο καθ' όλα από την κεντρική μεγάλη Μονή του Θεολόγου.
Μες από τη σημερινή μας δημοσίευση, ας πάμε νοερά στο Κάθισμα της Παναγίας του Γραβά. Είναι χτισμένο δυτικά της Χώρας Πάτμου, ανάμεσα στον λόφο της Καλαμωτής και της Μονής Ευαγγελισμού Μητρός Ηγαπημένου (με αυτήν θ' ασχοληθούμε σε άλλη ανάρτηση). Η Παναγία του Γραβά έλκει την ιστορία της από το β΄ μισό του 18ου αιώνα. Κτήτοράς της θεωρείται ο άγιος Γρηγόριος ο Νισύριος (+1812), ο Μοναχός Νήφων και άλλοι Μοναχοί, προερχόμενοι τότε από τον Άθωνα.


Στο Κάθισμα του Γραβά μάς περιμένει μια φίλη, την οποία πρώτη φορά συναντάμε δια ζώσης, παρότι ήδη έχουμε κλείσει από καιρό μιαν ιδιαίτερα σημαντική συνεργασία, που δεν είναι όμως ακόμη ανακοινώσιμη. Πρόκειται για την εικαστικό Αγγελική Κοκονάκη, διδάσκουσα Ψηφιδωτό στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών. Τυχαία πληροφορηθήκαμε από καλό κοινό φίλο, ότι παραθερίζει στην Πάτμο. Δώσαμε ραντεβού εδώ, στο Κάθισμα της Παναγιάς, και αμέσως μάς θέλγει όλους η απλότητα και η ευπροσηγορία της.

Εδώ, στον κεντρικό ναό του Γραβά, η Αγγελική έχει από προηγούμενα χρόνια ιστορήσει ένα ψηφιδωτό, το οποίο μάς δείχνει. Εμείς θαυμάζουμε το έργο της και συζητάμε ύστερα επί μακρόν για τη θητεία της σ' αυτή την δύσκολη και απαιτητική μορφή Τέχνης.

Εδώ ψηλά στο Κάθισμα λείπουν όλοι. Δεν έχουμε πρόσβαση στο εσωτερικό του ναού, αλλά περιτριγυρίζουμε στους πεντακάθαρους εξωτερικούς του χώρους, με τα πολλά δέντρα παντού και τον ασβέστη να κυριαρχεί στα κτίρια, τα οποία κείνται σε κατεβατά επίπεδα, όλα κοιτάζοντας -βουλιμικά λες- προς το αχανές και διαρκώς οργισμένο Αιγαίο.

Μα τόσο όμορφα λουλούδια! Φροντισμένα λες λίγο πριν! Παρηγορητικά σκιερές γωνιές, όμορφα πετρόκτιστα, ελπιδοφόρες πνοές απ' το Αρχιπέλαγος, απόλυτη ηρεμία!

Ο μεγαλοπρεπής στην άκρα του απλότητα ναός -μάς πληροφορεί η Αγγελική- είναι αφιερωμένος στην Κοίμηση της Θεοτόκου και πανηγυρίζει στις 23 Αυγούστου, δηλαδή στην απόδοση της εορτής της Κοίμησης, κοινώς στα "Εννιάμερα της Παναγίας".

Εδώ να μέναμε, είναι καλά!!! Πολύ καλά! Σ' αυτό το καθιστικό - μπαλκόνι στο Φως και στο Κύμα! Εδώ να συναντάμε τις βουές των Ανέμων και τις οργές των Εποχών! Κι εμείς ν' αντέχουμε! Χάρμα οφθαλμών και ψυχ-αγωγία η αρίστη!


Ευχαριστούμε, καλή μας Αγγελική, για τη Μέθεξη! Θα τα ξαναπούμε λίαν συντόμως!

Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2009

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος Επίτιμος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου


Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, σε σημερινή ειδική τελετή στο Αποστολοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Τρίπολης, αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, ύστερα από ομόφωνη απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου.

Στην ομιλία του ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου, Ομότιμος Καθηγητής Πολιτικών Επιστημών κ. Αναστάσιος-Ιωάννης Μεταξάς, απευθυνόμενος στον Οικουμενικό Πατριάρχη εξήρε την προσωπικότητα και το έργο του σημειώνοντας, ότι «υποστηρίζετε την ενίσχυση των αξιών της ειρήνης και της ελευθερίας και δι' αυτά δίνετε τον αγώνα σας».

Στο Ψήφισμα Ανακήρυξης Επιτίμου Διδάκτορα η Διοικούσα Επιτροπή του Πανεπιστημίου σημειώνει μεταξύ άλλων για τον Προκαθήμενο του Οικουμενικού Θρόνου, πως πάντα προσπαθεί να συναναστραφεί, όχι μόνο με ομόδοξους, αλλά και αλλόδοξους και αναδεικνύει τα λόγια των Ορθοδόξων Πατέρων με σκοπό την ενότητα και την ειρήνη.
«Με σθεναρό τρόπο αγωνίζεται για τη λειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης με σκοπό να βλαστήσουν νέα πνευματικά τέκνα, άξιοι διάδοχοι που θα μεταφέρουν το λόγο του Θεού. Φροντίζει όλη τη νοητή και την αισθητή κτήση του Κυρίου με ενδιαφέρον και αγάπη και έχει κατορθώσει να κερδίσει την καλή φήμη, τιμή και δόξα απ' όλους τους ανθρώπους. Γι' αυτούς τους λόγους και για να τον επαινέσουμε, αναγορεύουμε αυτόν επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Στην ομιλία του ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος στην πανεπιστημιακή κοινότητα εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς τον Πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής και προς όλους τους Καθηγητές του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, για την ομόφωνη απόφασή τους να τον ανακηρύξουν σε Επίτιμο Διδάκτορα.
Στη συνέχεια, έκανε λόγο για μιαν εν εξελίξει ομογενειοποίηση των ανθρώπων και των λαών, ενώ υπογράμμισε ότι η οικολογική απειλή παραπέμπουν σε μία προβληματική ανθρωπολογία.
Μίλησε για οικολογική κρίση και τόνισε, ότι, όταν λεηλατούμε τον πλανήτη, καίμε τα δάση, μολύνουμε τον υδροφόρο ορίζοντα και την ατμόσφαιρα, συμβαίνει επειδή απωλέσαμε την αυθεντική ανθρωπότητά μας. Χαρακτηριστικά ανέφερε, ότι ο άνθρωπος ποτέ δεν γνώριζε τόσα πολλά και ποτέ δεν ήταν τόσο καταστροφικός για τον συνάνθρωπο και τη φύση.
Τέλος, είπε ότι δεν είναι δυνατόν να εμπιστευθούμε το μέλλον του τόπου σε ακραίους τεχνοκράτες, οι οποίοι βλέπουν τον άνθρωπο ως μηχανή, ενώ έκανε λόγο για ανάγκη κινητοποίησης της νεολαίας.

[Πηγή: ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ - ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ.
Α΄ φωτό: Νίκος Μαγγίνας, Φως Φαναρίου]

Ολόκληρη τη βαρυσήμαντη Πατριαρχική Ομιλία αναρτήσαμε ήδη στα παραΘέματα λόγου και μπορείτε ν' αναγνώσετε εδώ.

"Η Μαγεία στο χώρο και στο χρόνο", μια ημερίδα του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων

Όπως ήδη έχει ανακοινωθεί, εκδηλώσεις σε μουσεία, μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού κατά το τριήμερο 25-27 Σεπτεμβρίου, με σκοπό να συμμετάσχει στις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς, οι οποίες αποτελούν σπουδαία ἐκφραση του ευρωπαϊκού πολιτιστικού γίγνεσθαι, υποστηριζόμενες μάλιστα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο της Ευρώπης. Κατά την πεποίθηση του ημετέρου Υπουργείου, οι ετήσιες αυτές εκδηλώσεις -θεσμός πλέον- φιλοδοξούν να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, να ενισχύσουν την κοινή ευρωπαϊκή συνείδηση και να συνδράμουν στην δημιουργία ενός πρόσφορου κλίματος για την διεξαγωγή ενός διαπολιτισμικού διαλόγου.

Έτσι λοιπόν, κάθε χρόνο, ένα Σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου σε ολόκληρη την Ευρώπη, ανοίγουν τις πύλες τους μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι και με συναυλίες, γιορτές, εκθέσεις, ξεναγήσεις, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, δίνουν την ευκαιρία στους επισκέπτες να έρθουν σ' επαφή με την πολιτισμική κληρονομιά, με τρόπους ζωντανούς και όχι αποστεωμένους. Παρεμπιπτόντως να θυμηθούμε εδώ, ότι η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία θα είναι ελεύθερη το Σαββατοκύριακο 26 και 27 Σεπτεμβρίου.

Το πολύ ενδιαφέρον γενικό θέμα των εκδηλώσεων του 2009 είναι «Μάγοι, ξόρκια και φυλακτά – Η μαγεία στον αρχαίο και χριστιανικό κόσμο».

Η Ζάκυνθος συμμετέχει ενεργά στην όλη προσπάθεια δια του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, με μια σημαντική -ως φαίνεται- Ημερίδα, το ερχόμενο Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2009, στο Αμφιθέατρο Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων (Πλατεία Κάλβου), ώρα 7 το βραδάκι, με θέμα

Η μαγεία στο χώρο και το χρόνο.

Εκεί πρόκειται να υπάρξουν οι ακόλουθες Εισηγήσεις:

* Κατερίνα Δεμέτη (Αρχαιολόγος - Διευθύντρια Μουσείου Σολωμού): "Η Μαγεία στην Τέχνη",

* Αλεξάνδρα Μελίτα (Υποψήφια διδάκτωρ Ιστορίας Πανεπιστημίου Λονδίνου: "Μάγοι, Ξόρκια, Φυλακτά: από την αρχαιότητα στην πρώιμη Ευρώπη",

* Σπύρος Ξένος (Κοινωνιολόγος): "Κοινωνιολογική προσέγγιση του φαινομένου της Μαγείας στη Ζάκυνθο",

* Κώστας Στουπάθης (Συντηρητής Αρχαιοτήτων και έργων Τέχνης ΥΠ.ΠΟ.), "Πάμφυλα και τάματα σε φορητές εικόνες: επικοινωνία με το θείο ή παράγοντας φθοράς των έργων τέχνης".

Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2009

Ταξιδάκι στην Ευρωπαϊκή Γορτυνία

Φωτογραφίες - Παρουσίαση: Μανώλης Δημελλάς


Ένα ταξιδάκι σ' έναν τόπο κοντινό μα έρημο, μια και δεν αποτελεί κάποια σπουδαία τουριστική διαδρομή...

Η Γορτυνία είναι μία από τις Επαρχίες του νομού Αρκαδίας και βρίσκεται στο Β.Δ. μέρος της. Έχει έκταση 1180 τετρ. χλμ. και πληθυσμό 21.762 (1991), το έδαφός της είναι ορεινό και διαρρέεται από τους ποταμούς Λούσιο, Αλφειό, Λάδωνα και άλλους παραποτάμους. Επειδή το έδαφός της είναι ορεινό, η περιοχή είναι άγονη και παράγει μόνο λίγα σιτηρά, κτηνοτροφικά και δασικά προϊόντα.
Σπουδαιότερη συγκοινωνιακή αρτηρία είναι η μεγάλη εθνική οδός Τρίπολης - Πύργου.

Η επαρχία έχει εννέα δήμους (Γόρτυνος, Δημητσάνας, Τρικολώνων, Ηραίας, Τροπαίων, Κοντοβάζαινας, Κλείτορος, Λαγκαδίων και Βυτίνας). Πρωτεύουσά της είναι η ιστορική Δημητσάνα.


Την λενε ευρωπαϊκή, γιατί, σύμφωνα με την παράδοση των Γορτυνίων, η ερωτική ένωση του Δία και της Ευρώπης,αδελφή του Κάδμου, ιδρυτή της Θήβας και κόρη του Αγήνορα και της Τηλεφάσσας, έγινε στην περιοχή της Γόρτυνας, στη σκιά ενός πλατάνου που από τότε παρέμεινε αειθαλής, κάτι που αποτυπώνεται σε πάρα πολλά νομίσματά της πόλης αυτής.
Παιδιά του Δία και της Ευρώπης, σύμφωνα με τον Όμηρο, ήταν μόνο ο Μίνωας και ο Ραδάμανθυς και οι δυο φέρονται ως κριτές στον Άδη των Ελλήνων.

Δύσκολος τόπος, ακόμη και σαν περαστικός νιώθεις στενάχωρα μέσα σε αυτόν τον αποκλεισμό. Ακόμη και το ηλεκτρικό ρεύμα οι Ιταλοί (αμέσως μετά τον πόλεμο) το έφεραν εδώ...
Ένα ταξίδι στον τόπο αυτόν γίνεται εύκολα και ταξίδι στον χρόνο...









Follow by Email

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget

Οι πιο αναγνώστες μας Αναγνώστες

Related Posts with Thumbnails