© ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή οποιωνδήποτε στοιχείων ή σημείων του e-περιοδικού μας, χωρίς γραπτή άδεια του υπεύθυνου π. Παναγιώτη Καποδίστρια (pakapodistrias@gmail.com), καθώς αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία, προστατευόμενη από τον νόμο 2121/1993 και την Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης, κυρωμένη από τον νόμο 100/1975.

ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΕΝΘΕΤΑ. Ό,τι νεότερο εδώ!

Κυριακή, 31 Μαρτίου 2013

Εικονογραφήσεις, απεικονίσεις και ερμηνείες του Κωνσταντίνου Θεοτόκη και του έργου του


Η ΜΑΡΙΝΑ ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ


Με θέμα: «Κωνσταντίνος Θεοτόκης – Από τον λόγο στην εικόνα. Εικονογραφήσεις, απεικονίσεις και ερμηνείες του δημιουργού και του έργου του» και προβολή φωτογραφικού υλικού, θα μιλήσει στην Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών (Μουσείο Σολωμού, Μουράγια, Κέρκυρα), την Τετάρτη 3 Απριλίου 2013 και ώρα 20.00 η κ. Μαρίνα Παπασωτηρίου, Επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης, υπεύθυνη του παραρτήματος της Εθνικής Πινακοθήκης στην Κέρκυρα (Κάτω Κορακιάνα). 

Η ομιλία της κ. Μαρίνας Παπασωτηρίου εντάσσεται στη σειρά εκδηλώσεων της Εταιρείας Κερκυραϊκών Σπουδών για τα 90 χρόνια από τον θάνατο του Κερκυραίου πεζογράφου Κωνσταντίνου Θεοτόκη, που έχουν γενικό θέμα «Ο Κ. Θεοτόκης και το βίωμα».

Σάββατο, 30 Μαρτίου 2013

Ανοιξιάτικη Πάρος

Φωτογραφίες: Ιωάννης-Πορφύριος Καποδίστριας / Μάρτιος 2013























Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2013

Καβαφικά πεντάστιχα [4-6]



4
Σ’ επικηρύσσουν
οι παραμονεύοντες
της πικρής οδού
τ’ ολοσκότεινο τζάμι
της περιστάσεώς σου.

5
Τ’ αγαπώμενα
και τα μισητά μαζί –
τι τραγικότης!
Η λάμπα φέγγει σκότος
μνήμες ανεικόνιστες.

6
Αδιόρατο
της αγαπήσεώς σου
το πόσο. Μόνο
μια σεμνότης αιχμαλω-
τίσθη στο εκμαγείο.


[Ποίηση π. Παναγιώτη Καποδίστρια 7 Μαρτίου 2013 / συμβολή στο Έτος Καβάφη 2013. 
Φωτογραφία εκμαγείου τού Ποιητή: Φωτεινή Καποδίστρια - στο σπίτι του Ποιητή / Αλεξάνδρεια ]

Τετάρτη, 27 Μαρτίου 2013

Ολόγιομο φεγγάρι απόψε

Φωτογραφίες: Ιωάννης Πορφύριος Καποδίστριας




Τρίτη, 26 Μαρτίου 2013

Το "Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω" του Ντάριο Φο στον Αυριακό Μπανάτου από το "Θέατρο τση Ζάκυθος"

Παρακολούθησε και παρουσιάζει ο π. Παναγιώτης Καποδίστριας


















Την περασμένη Κυριακή, 24 Μαρτίου 2013, μετά από πρόσκληση του φίλτατου σκηνοθέτη Κώστα Καποδίστρια, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω στον Αβρυακό Μπανάτου, την παράσταση «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω», την πασίγνωστη και αριστουργηματική κωμωδία του Ιταλού Νομπελίστα Ντάριο Φο, την οποία ανεβάζει το Θέατρο τση Ζάκυθος. Η μετάφραση είναι της Άννας Βαρβαρέσου Τζόγια, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Νίκης Πέρδικα, ενώ εμφανίζονται οι ηθοποιοί Γιώργος Βούτος, Παναγιώτης Κοντοσταυλάκης, Γιώργος Μαυρίας, Διονυσία Ξένου, Αγγελική Σούλη και σε ειδική εμφάνιση ο Διονύσης Λυμούρης.

Προσωπικά αφήνω πάντα την ύστατη αίσθησή μου να με πληροφορεί αν το έργο ήταν καλό, μέτριο ή κακό. Στην προκειμένη περίπτωση, αποχωρώντας από το αγέρωχο αγροτόσπιτο - θέατρο του Αβρυακού απέμεινα με την ικανοποίηση μιας κάποιας ανακούφισης, έχοντας την αίσθηση πως για μιαν ακόμη φορά η σάτιρα μπορεί να αποτελεί την λαϊκή απάντηση στην οικονομική κρίση που υποφέρουμε - μια κρίση, που δεν αναφάνηκε διόλου τυχαία, αλλά καλλιεργήθηκε επί σειρά ετών ή και δεκαετιών στην πλάτη των μικρών και δυστυχισμένων των κατά τόπους κοινωνιών και ρίζωσε ως κακή αρρώστια στην ταλαίπωρη ψυχή των κοινωνικών εταίρων.

Ο κορυφαίος Νομπελίστας Ντάριο Φο, επιδέξιος μάστορας του θεατρικού λόγου, έπλασε ένα έργο διαχρονίας, το οποίο απηχεί και στις δικές μας ανίατες μέρες, εξ ού και η συγγραφική επιτυχία του. Μακάρι να μην είχε δίκιο ο Φο, αλλά -δυστυχώς- οι ανακυκλούμενες κοινωνικές ανισότητες τον καθιστούν περισσότερο επίκαιρο απ' όσο και ο ίδιος θα μπορούσε να φαντασθεί

Οι ηθοποιοί του Θεάτρου τση Ζάκυθος έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους, υπερασπίζοντας τον θεατρικό λόγο του Φο. Διαισθάνομαι ότι η υπεράσπιση αυτή κατέστη γοερότερη, επειδή και οι ίδιοι υποφέρουν στο πετσί τους την επιδημία της υφιστάμενης κρίσης. Γι' αυτό ακριβώς παίζουν και τόσο αληθινά. Διότι δεν παίζουν, δεν υποδύονται απλά, αλλά εκφράζουν τα δικά τους προβλήματα, εξωτερικεύουν τις δικές τους οιμωγές, διακωμωδώντας μάλιστα (με πικρότητα, αλλά και με αποφασιστικότητα πολλή) την κατάστασή τους / μας.

Δευτέρα, 25 Μαρτίου 2013

Ψάχνοντας τα ίχνη του ναού του Άι Γιάννη Προδρόμου Λαμπέτη

Εξερευνά, φωτογραφίζει και παρουσιάζει η Μαρία Σιδηροκαστρίτη – Κοντονή


















Πριν από δυο χρόνια ο φίλος Παμπάλαιος είχε γράψει στο ιστολόγιο του, για το χωριό Λαμπέτη, το οποίο ευρίσκετο στις Νερατζούλες, πάνω από την Παναγούλα και από το οποίο δεν έχουν απομείνει ίχνη ή τουλάχιστον δεν ήξερε αν υπήρχαν.

Όταν περνούσα από την περιοχή πάντα έψαχνα για ίχνη κατασκευών. Πρόσφατα, όταν επισκέφτηκα το νέο κτήριο ΤΕΙ στην Παναγούλα, πρόσεξα κάποιες κατασκευές ψηλά στο λόφο. Ρωτώντας ένα γείτονα, μου είπε ότι είναι τα ερείπια του Αγίου Ιωάννη του Πρόδρομου στους Ασωμάτους.

Ο Ντίνος Κονόμος  στο «Εκκλησίες και Μοναστήρια στη Ζάκυνθο» (Αθήνα 1967) αναφέρει: «-Άγιος ιωάννης ο Πρόδρομος εις τους Ασώματους, εις συνοικισμόν Λαμπέτη, Μοναστήριον ό οι κάτοχοι αδελφοί Μανιώτη δίδουν εις αδελφάτον τη 19 Ιουνίου 1602 (Σ/γρ.  Αν. Μαρτινέγκος, σ. 840 και (Σ/γρ Ιω. Τετράδης 1706, σ. 5). Τη 24 Ιουνίου 1655 οι επίτροποι και η αδελφότης έδωκαν τοις Μοναχοίς Μ. Σκλαβογιάννη και Αρσ. Μασούρα εκ Κρήτης το μοναστήριον του Αγίου Ιωάννου να στέκουν και δουλεύσουν αυτό... (Filza B. Bonsignor, s. 22) (Σ/ηρ. Ν. Νομικός, βιβλ. 13, σ. 128)».

Κάτω από ένα μεγάλο πουρνάρι υπάρχουν τα ερείπια του πάλαι ποτέ ένδοξου Μοναστηριού. Έχει απομείνει το κάτω μέρος του καμπαναριού και η θεμελίωση  των κτιρίων που αποτελούσε  το συγκρότημα. Σε ένα μεγάλο κτίριο, που πιθανόν να ήταν το Καθολικό, έχει απομείνει η εξωτερική σκάλα, τμήματα εξωτερικών τοίχων με τη θέση των ανοιγμάτων και η τουλάχιστον δίμετρη κεκλιμένη βάση του. Επίσης υπάρχουν πολλοί αναλημματικοί τοίχοι λόγω της μεγάλης κλίσης του εδάφους.

Οι πληροφορίες μου λένε πως υπάρχει και πηγή νερού, αλλά δεν μπόρεσα να την εντοπίσω λόγω των χαλασμάτων και της πυκνής βλάστησης. Το σίγουρο είναι ότι θα ξαναεπισκεφτώ την περιοχή, οργανωμένη καλύτερα!

Κυριακή, 24 Μαρτίου 2013

"Του Κουτρούλη ο γάμος" από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σκουλικάδου "Ερωτόκριτος"

Παρακολούθησε και παρουσιάζει ο π. Παναγιώτης Καποδίστριας


Χθες το βράδυ, στο Θέατρο του Σαρακινάδου, ανταποκρινόμενοι σε ευγενική πρόσκληση των φιλικών συντελεστών, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την παράσταση "Του Κουτρούλη ο γάμος", του Αλέξανδρου Ρίζου-Ραγκαβή (1809-1892), από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σκουλικάδου "Ερωτόκριτος"

Παρότι η παρουσιαζόμενη γνωστή και μη εξαιρετέα κωμωδία των μέσων του 19ου αιώνα είναι πικρή έως πικρότατη, κυλά άνετα και γελαστερά, κάτι που εξόχως χρειαζόμαστε στον δίσεχτο καιρό και τον δύσμοιρο τόπο μας, εφόσον επιβιώνει ακόμη και ακόμη -δυστυχώς- η νοοτροπία της λαμογιάς, από την οποία πάσχει διαχρονικά ο Ελληνισμός, με ήδη ορατά και χειροπιαστά αποτελέσματα. 

Και αυτή τη φορά οι φίλοι του Σκουλικάδου και όσοι τους περιστοιχίζουν δημιουργικά κατάφεραν, με την παραγωγική επιμονή του ερασιτεχνισμού τους, αφενός μεν να διοχετεύσουν το μεράκι τους σε έργα τέχνης, αφετέρου να εκφράσουν τα αισθήματα του μεγάλου θυμού ολωνών μας, με τον εύστοχο τρόπο του γέλιου και της σάτιρας, όπερ και αποδοτικότερο!

Τους συγχαίρουμε από καρδιάς και ευχόμαστε να έχουν την ίδια πάντα δημιουργική διάθεση και συναλληλία, ώστε να παρηγορούν την παραπαίουσα τοπική κοινωνία μας, (δια)δηλώνοντας προς κάθε κατεύθυνση ότι όσο η ψυχή δεν καταβάλλεται, όσο διαρκεί το γέλιο της, δεν υποκύπτουμε σε κανενός είδους κρίση! Εύγε! 




Σάββατο, 23 Μαρτίου 2013

«Μαρτυρολόγια των γυναικών, δράση και ποίηση στα “Διηγήματα” του Κωνσταντίνου Θεοτόκη». Ο Στέφανος Κυπριώτης στην Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών


Με θέμα: «Μαρτυρολόγια των γυναικών, δράση και ποίηση στα “Διηγήματα” του Κωνσταντίνου Θεοτόκη», και προβολή φωτογραφικού υλικού, θα μιλήσει στην Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών (Μουσείο Σολωμού, Μουράγια, Κέρκυρα), την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2012 και ώρα 19.30 ο κ. Στέφανος Κυπριώτης. Η ομιλία του κ. Κυπριώτη εντάσσεται στη σειρά εκδηλώσεων της Εταιρείας Κερκυραϊκών Σπουδών για τα 90 χρόνια από τον θάνατο του Κερκυραίου πεζογράφου Κωνσταντίνου Θεοτόκη, που έχουν γενικό θέμα «Ο Κ. Θεοτόκης και το βίωμα».

Ο Στέφανος Κυπριώτης γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1959 και σπούδασε Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες στην Αθήνα. Με το θέατρο ασχολήθηκε από τα φοιτητικά του χρόνια, συμμετέχοντας σε ομάδες, σε  θεατρικά εργαστήρια και σεμινάρια. Από το 1989 μέχρι το 2003 ήταν ο σκηνοθέτης του Θεατρικού Εργαστηρίου Φαίακες και σκηνοθέτησε 15 θεατρικά έργα. Μεταξύ αυτών την Αγάπη παράνομη 1994 και το Αμάρτησε; 1998, βασισμένα στα Διηγήματα (Κορφιάτικες ιστορίες)  του Κων/νου Θεοτόκη.

Ο ίδιος παρατηρεί: «Στο θέατρο δεν δουλεύω με βάση προδιαγεγραμμένο σχέδιο. Δουλεύω εμπειρικά και δέχομαι ερεθίσματα βλέποντας και ακούγοντας. Οι πηγές μου δεν είναι απαραίτητα, αμιγώς,  θεατρικά έργα. Επιλέγω το θέατρο των συγκρούσεων , γιατί πιστεύω, πως για να λυτρωθείς από τους φόβους σου, τα πάθη, την αγωνία, την απελπισία σου, αλλά και για να διεκδικήσεις ένα κόσμο καλύτερο, πιο πνευματικό, πιο διορατικό, πιο ηθικό, πρέπει να συγκρουστείς. Όταν διάβασα τα Διηγήματα (Κορφιάτικες ιστορίες) του Κων/νου Θεοτόκη, διέκρινα, από την πρώτη κιόλας ανάγνωση, όλα εκείνα τα στοιχεία, που είναι απαραίτητα για την σύνθεση ενός θεατρικού έργου, δηλαδή, ιδιαίτερη γραφή, δυνατό λόγο, δράση, χρώματα, ρυθμό, πλοκή, ολοκληρωμένους κεντρικούς ήρωες, αλλά και ενδιαφέροντες  δεύτερους ρόλους και άλλα, που είναι εξίσου σημαντικά για μένα, όπως, πάθη, συγκρούσεις, διλήμματα, εξέλιξη των χαρακτήρων και των καταστάσεων, κορύφωση των γεγονότων, κάθαρση, ποίηση. Στα Διηγήματα, αυτό, που με συγκλονίζει, είναι τα μαρτυρολόγια των γυναικών. Οι άντρες, ντροπιασμένοι από δύναμη και πάθος, σχεδόν αφύσικοι, οδηγούνται σε βίαιη συμπεριφορά απέναντι στις γυναίκες. Από την άλλη μεριά, αυτό που με γοητεύει πολύ, είναι αυτό το πρωτόγονο,  απελευθερωμένο  και  ριψοκίνδυνο  ένστικτο, που αποπνέει  η δράση κάποιων από τις ηρωίδες. Αυτό όμως, που ήθελα περισσότερο, να προσπαθήσω να αναδείξω, ήταν η ποίηση που κρύβεται, πίσω από όλη, συνολικά, τη θέση της γυναίκας στα Διηγήματα. Η γυναίκα-μάνα, άρρηκτα  συνδεδεμένη με τον κύκλο της ζωής, μόνο ποιητικά θα μπορούσε να αποδοθεί».

Παρασκευή, 22 Μαρτίου 2013

25 ποιητές - 44 ποιήματα παρουσιάστηκαν στην Ημέρα της Ποίησης 2013


Χθες, 21 Μαρτίου 2013, το e-περιοδικό μας παρουσίασε στην ψηφιακή βιβλιοθήκη μας (παραθέματα λόγου: www.parathemata.com) έναν Μαραθώνιο Ποίησης, όπως συνέβη και πέρυσι. Φέτος, λοιπόν, παρουσιάστηκαν 25 ποιητές, οι οποίοι πολύ ευγενώς απέστειλαν την συμμετοχή τους, δηλαδή 44 συνολικά ποιήματά τους. Όσοι μάς παρακολούθησαν χθες, διαπίστωσαν ότι  κάθε μια περίπου ώρα του 24ωρου, παρουσιαζόταν ένας ποιητής και ο λόγος του.

Σήμερα μπορείτε -με αλφαβητική σειρά- να τους δείτε και να τους ξαναδιαβάσετε ευθύς παρακάτω. Μ' ένα κλικ στο όνομα του καθενός ανοίγει η ποίησή του: 


[Από τα διάφορα συγχαρητήρια που λαμβάνουμε, μεταφέρουμε εδώ ένα μόνον ενδεικτικό που ελήφθη κατά την διάρκεια του χθεσινού Μαραθωνίου. Έφθασε από την φίλη Κατερίνα Δεμέτη, Αρχαιολόγο και Διευθύντρια του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων: 
"Χρόνια πολλά σε όλους τους φίλους ποιητές και τις ποιήτριες που γιορτάζουν σήμερα. Χρόνια πολλά σε όλους τους ποιητές της καρδιάς μας. Θερμά συγχαρητήρια στον π. Παναγιώτη Καποδίστρια για την πρωτοβουλία του να μάς γεμίσει σήμερα με ποίηση. Και του χρόνου".]

    Πέμπτη, 21 Μαρτίου 2013

    74η φωτογραφία ταυτότητας

    π. Κωνσταντίνος Λαμπαδάρης / Μεγάλο Χωριό Ευρυτανίας

    Τρίτη, 19 Μαρτίου 2013

    Σοφίτα με θέα στο Ιόνιο

    Φωτογραφίες: Ιωάννης-Πορφύριος Καποδίστριας


























    Δευτέρα, 18 Μαρτίου 2013

    Καθαρά Δευτέρα στο Καμπί

    Φωτορεπορτάζ: Ιωάννης-Πορφύριος Καποδίστριας








































    Follow by Email

    Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget

    Οι πιο αναγνώστες μας Αναγνώστες

    Related Posts with Thumbnails