© ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή οποιωνδήποτε στοιχείων ή σημείων του e-περιοδικού μας, χωρίς γραπτή άδεια του υπεύθυνου π. Παναγιώτη Καποδίστρια (pakapodistrias@gmail.com), καθώς αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία, προστατευόμενη από τον νόμο 2121/1993 και την Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης, κυρωμένη από τον νόμο 100/1975.

ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΕΝΘΕΤΑ. Ό,τι νεότερο εδώ!

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΤΖΕΝΗ ΡΟΥΣΣΕΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΤΖΕΝΗ ΡΟΥΣΣΕΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
Γράφει -σε τέσσερα μέρη- ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗΣ. Κάντε κλικ στην ανωτέρω φωτό, για να έχετε πρόσβαση στον θεατρικό κόσμο της Τζένης Ρουσσέα!

Δευτέρα, 15 Φεβρουαρίου 2016

Εθνικός εμφύλιος από τα υβριστικά σχόλια για τον Δ. Σολωμό


Σε εθνικό εμφύλιο έχει οδηγήσει η διαμάχη τηλεπαρουσιαστή με το δήμαρχο του νησιού με αφορμή τα υβριστικά σχόλια που διατυπώθηκαν από τηλεοράσεως για τον Διονύσιο Σολωμό, από τον πρώτο, επικαλούμενος το λαογράφο Ηλία Πετρόπουλο. Από την περασμένη Τρίτη μαίνεται ένας «πόλεμος» ανακοινώσεων και από τις δύο πλευρές, με ανακοινώσεις τόσο στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης όσο και με επίσημες ανακοινώσεις και δηλώσεις στα ΜΜΕ. «Στο χορό» έχουν μπει και πολλοί πανεπιστημιακοί, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών αλλά και συμπολίτες μας, οι οποίοι με τις θέσεις και τα δικά τους σχόλια παίρνουν θέση απέναντι στο θέμα, κυρίως υπερασπιζόμενοι τις θέσεις του δημάρχου και επιτιθέμενοι κατά του δημοσιογράφου του αθηναϊκού καναλιού. Δεν είναι ωστόσο λίγοι όσοι κρίνουν πως ο δήμαρχος έπεσε στην παγίδα μίας μη παραγωγικής διαμάχης που σε τελευταία ανάλυση οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο δηλώσεων οι οποίες αφήνουν να εννοηθεί πως δίδεται περισσότερη σημασία στους ίδιους τους χαρακτηρισμούς παρά στην πέρα από κάθε αμφισβήτηση αξία του Ποιητή και της πανανθρώπινης λάμψης του πνεύματός του.
Η “μομφή” στον εθνικό ποιητή
Όλα ξεκίνησαν την περασμένη Τρίτη όταν με αφορμή την επέτειο για τα 159 χρόνια από τη γέννηση του Εθνικού Ποιητή, ο κ. Μπογδάνος, στη διάρκεια εκπομπής του στο ΣΚΑΪ, μετέφερε τους χαρακτηρισμούς που του αποδίδει ο συγγραφέας και λαογράφος Ηλίας Πετρόπουλος, ως «Εβραίου, ομοφυλόφιλου, Ελευθεροτέκτονα και αλκοολικού». Το επίμαχο απόσπασμα αναπαρήχθη από πολλούς συμπολίτες μας στο Facebook και κάποια στιγμή έφτασε στα αυτιά του δημάρχου. Εξέδωσε τότε ανακοίνωση στην οποία, μεταξύ άλλων, κάνει λόγο για κήρυξη του κ. Μπογδάνου ως persona non grata στο νησί και μάλιστα προεξοφλώντας πως αυτό θα γίνει με απόφαση που θα ληφθεί σε προσεχή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου όταν το θέμα τεθεί εκτάκτως προς συζήτηση. Η ανακοίνωση του δημάρχου που δημοσίευσε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook αναφέρει: «Με μεγάλη μας λύπη ενημερωθήκαμε για τις απαράδεκτες και προκλητικές δηλώσεις του δημοσιογράφου του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΙ, κ. Μπογδάνου, για τον εθνικό μας ποιητή, Διονύσιο Σολωμό. Τα δυσμενή και απρεπή του σχόλια δεν προσβάλλουν μόνο τους Ζακυνθινούς και τον εθνικό ποιητή, αλλά ολόκληρο το Ελληνικό Έθνος. Καλούμε τον Διευθυντή του συγκεκριμένου τηλεοπτικού σταθμού να επιληφθεί του σοβαρού αυτού θέματος και να μεριμνήσει για τα περαιτέρω. Επίσης, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), είναι απαραίτητο να επιβάλλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις. Ο κ. Μπογδάνος με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου θα κηρυχθεί ανεπιθύμητο πρόσωπο για τη Ζάκυνθο. Δεν θα δείξουμε καμία ανοχή σε τέτοιες εμετικές συμπεριφορές».
maysoleio

Διαστάσεις
Η διαμάχη γρήγορα έφυγε από τα σύνορα του νησιού και οι εκατέρωθεν δηλώσεις δημοσιεύτηκαν σε ηλεκτρονικές σελίδες πανελλήνια εμβέλειας και μεγάλης επισκεψιμότητας. Για το θέμα τοποθετήθηκαν συγγραφείς, λόγιοι, επιστήμονες και απλός κόσμος, παίρνοντας διάφορες θέσεις τοποθετώντας τη Ζάκυνθο για μία ακόμη φορά στο κέντρο της επικαιρότητας.
Σκληρή απάντηση
Όπως ήταν αναμενόμενο, την ανακοίνωση του δημάρχου ακολούθησε απάντηση του δημοσιογράφου στην οποία αναφέρεται με σκληρούς χαρακτηρισμούς στον κ. Κολοκοτσά, τον οποίο αποκαλεί «λαϊκιστή» και «αμόρφωτο». Στην ανακοίνωση του ο κ. Μπογδάνος αναφέρει, μεταξύ άλλων: «[…]Στην ουσία του ζητήματος, ο μέγιστος και εθνικός μας ποιητής ήταν όντως αλκοολικός, όπως και ελευθεροτέκτων. Αυτά τεκμαίρονται. Επίσης, πολλές είναι οι πηγές, που αποδίδουν το ‘Σολωμός’ σε παραφθορά του ‘Σολομών’. Δεν τα βγάζω από το κεφάλι μου, ούτε θα μπω σε φιλολογική συζήτηση με αμοιβάδες. Όσο περί ομοφυλοφιλίας, αποδίδεται στον κορυφαίο λαογράφο Ηλία Πετρόπουλο. Δεν μπορώ να το γνωρίζω, πράγμα που ξεκαθάρισα. Άβολη, επίσης, αλήθεια, είναι ότι η πρώτη γλώσσα του Σολωμού ήταν τα ιταλικά. Το «χαίρε, ώ χαίρε, λευτεριά» γράφτηκε πρώτα ως ‘salve, salve liberta’, στα ιταλικά, όπως και η διαθήκη του ποιητή. Αυτά τα ολίγα, διότι τα τομάρια που παριστάνουν τις θιγμένες κορασίδες δεν θα πλησιάσουν ποτέ τους το Σολωμό που έχω διαβάσει, αγαπήσει και μελετήσει. Διότι είναι αγράμματοι γκασμάδες, ανίκανοι να συγκινηθούν από την τέχνη, παρεκτός κι άμα την υποβιβάσουν σε σύνθημα. […] Ο Σολωμός στριφογυρνάει στον τάφο του ακριβώς με τους αλήτες και τους οπαδούς αυτών, που κρίνουν το έργο ενός ποιητή από τα στοιχεία της ταυτότητάς του, τις επιλογές και τα πάθη του. Ο ποιητής του ύμνου εις την ελευθερίαν θα τους έφτυνε, με τον τρόπο που το έκανε αρνούμενος να συγχρωτισθεί τους κοτζαμπάσηδες και τους κατσαπλιάδες που ανέλαβαν τα αξιώματα του νέου ελληνικού κρατιδίου».
Η ανακοίνωση καταλήγει ως εξής: «ΥΓ – Ίσως, αν ο Δήμαρχος Ζακύνθου διάβαζε τη ‘Γυναίκα της Ζάκυνθος’ – μάλλον, το πιο επίκαιρο έργο του Σολωμού, λόγω προσφυγικού – να συναντούσε κάποιον ανάλγητο πρόγονό του, που ανάγκασε τον μεγάλο Ζακυνθινό να μετοικήσει στην ευρωπαϊκότερη Κέρκυρα. Ας τον φωτίσει το κόσμημα της νήσου του, ο άγιος Διονύσιος, ενετικής καταγωγής και αυτός, γνωστός και ως ‘άγιος της συγγνώμης’.
Στην Κέρκυρα…
Στην Κέρκυρα δεν έχει δοθεί καν διάσταση στο θέμα, όπως μας δήλωσε ο Έφορος της Αναγνωστικής Εταιρείας Δημήτρης Ζυμαρης ο οποίος αφού διερωτήθηκε θα πρέπει να αντιδράσουν πρόσθεσε «Δεν θα ήθελα να σχολιάσω τη θέση του κ. Κολοκοτσά αντιλαμβάνομαι ωστόσο ότι είναι δικαιολογημένη η οργή του και των Ζακυνθίων. Αυτό που έχει σημασία είναι το ποιος λέει τι. Δίνουμε αξία σε αυτό τον άνθρωπο (σ.σ. τον κ. Μπογδάνο), ασχολούμενοι μαζί του. Είναι ένα άτομο που αναζητά δημοσιότητα και ό,τι λέει το λέει για να προκαλέσει και όχι για να δημιουργήσει διάλογο ή να ενημερώσει. Δεν είναι η πρώτη φορά που το κάνει. Παίζει το παιχνίδι των σύγχρονων ΜΜΕ. Είναι φανερό ότι είναι άσχετος από Σολωμό. Ο Ποιητής είναι πολύ ψηλά για να έχει ανάγκη τέτοιες αντιπαραθέσεις. Θα έπρεπε πάντως να υπάρχει μια αντίδραση -αν ο δήμαρχος της Ζακύνθου δεν αντιδρούσε, θα σχολιαζόταν αρνητικά. Η θέση του είναι δύσκολη διότι εκπροσωπεί ένα θεσμό και θα έπρεπε να τοποθετηθεί επί του θέματος».
ΔΗΛΩΣΑΝ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΑ
KOLOKOTSAS
ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΣΑΣ
ΔΗΜΑΡΧΟΣ

«Ο κ. Μπογδάνος έχει καταδικαστεί για τις απόψεις του από όλη την Ελλάδα. Δεν έχει κανένα δικαίωμα να μιλά για το σύμβολο του ελληνικού έθνους. Δεν με ενδιαφέρουν οι χαρακτηρισμοί που τού αποδίδει, με ενδιαφέρει ότι είναι ο Εθνικός Ποιητής. Εγώ ορκίζομαι στον Εθνικό Υμνο. Δεν θέλω να ασχοληθώ άλλο μαζί του. Εχει ήδη διαψευστεί από καθηγητές και ιστορικούς και όσους γνωρίζουν ιστορία, όπως κι εγώ που έχω διαβάσει Σολωμό».
demeth
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΕΜΕΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ

«Θεωρώ ότι ο δήμαρχος, εκφράζοντας όλους τους Ζακυνθινούς, τοποθετήθηκε πάρα πολύ σωστά, ακόμη και ως προς την ευθύτητα της έκφρασης ότι ο κ. Μπογδάνος είναι ανεπιθύμητο πρόσωπο στο νησί. Με εκφράζει απόλυτα η τοποθέτησή του. Τον συγχαίρω που πήρε αυτή την απόλυτη και τελεσίδικη θέση. Δεν μπορεί κανείς να προσβάλλει το Δ. Σολωμό, χάριν τηλεθέασης. Κάποιες προσωπικότητες και την προσφορά τους σε αυτό τον τόπο, πρέπει να τις σεβόμαστε. Ο δήμαρχος ύψωσε το ανάστημά του και είπε κανείς να μην υβρίζει τον Εθνικό Ποιητή, τον οποίο έχουν μελετήσει πολύ σπουδαίοι λόγιοι. Δεν υπήρχε λόγος ο κ. Μπογδάνος να υιοθετήσει τη θέση του Ηλία Πετρόπουλου και να αναφέρεται στο Σολωμό ως ‘ο Διονυσάκης’. Απλά, χρησιμοποίησε το Μέσο που είχε διαθέσιμο, δηλαδή το κανάλι του ΣΚΑΪ, προκειμένου να αποκαθηλώσει τα είδωλά μας».
kourkoumelis
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΜΕΛΗΣ
Δρ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

«Το ζήτημα των χαρακτηρισμών είναι παλαιό και το έχει ανακινήσει ο Ηλίας Πετρόπουλος, στον οποίο είχαμε απαντήσει και μέσω του Συνεδρίου που είχε διεξαχθεί για το Δ. Σολωμό. Ο κ. Μπογδάνος ανέσυρε το ζήτημα για λόγους που ο ίδιος γνωρίζει. Αυτό που δεν έπρεπε να γίνει είναι η απάντηση του δημάρχου Ζακυνθίων. Δεν έπρεπε να δώσει έκταση στο θέμα γιατί μόνο διαφήμιση κάνουμε στον «κύριο» Μπογδάνο. Οι χαρακτηρισμοί είναι ‘ομοφυλόφιλος’, ‘αλκοολικός’ και ‘Εβραίος’. Και λοιπόν; Παύει ο Σολωμός να είναι αυτό το φωτεινό μυαλό που έγραψε τους ‘Ελεύθερους Πολιορκημένους’ και τον ‘Υμνο εις την Ελευθερίαν’; Το Εργο κρίνει τον άνθρωπο και το δημιουργό, όχι οι όποιες αποδιδόμενες ιδιότητες. Ξέρουμε ότι ο Σολωμός δεν ήταν ομοφυλόφιλος αλλά και να ήταν, ποιο το πρόβλημα; Επινε αλκοόλ; Και λοιπόν; Ολοι έπιναν τότε ενώ δεν αποτελεί και αξιόπιστη πληροφορία καθώς προέρχεται από πολύ γηραιό συγγενή. Οσο για το χαρακτηρισμό Εβραίος, ποιο είναι το όνειδος; Και ο Χριστός και η μητέρα του και ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, Εβραίοι ήταν. Κι εγώ μισός Εβραίος είμαι, αφού έχω διαβάσει και την Παλαιά Διαθήκη. Και λοιπόν; Λένε ότι ήταν και Ελευθεροτέκτονας. Και τι έγινε; Ο δήμαρχος ανακατεύτηκε χωρίς λόγο. Δεν είναι ο ρόλος του αυτός. Η ιστορία θυμίζει το περί ‘όνου σκιάς’. Ο Δ. Σολωμός θα παραμείνει πάντα το μεγάλο και φωτεινό μυαλό ενώ ο κ. Μπογδάνος είναι κάποιος που έχει τις δικές του απόψεις τις οποίες, απλώς και μόνο επειδή διαθέτει ένα μικρόφωνο στο Μέσο, τον ακούν περισσότεροι».
ΦΩΤΟ: Γ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Follow by Email

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget

Οι πιο αναγνώστες μας Αναγνώστες

Related Posts with Thumbnails